ابعاد هندسی جدید اینسرت های فرزکاری والتر جهت بالا بردن راندمان تولید

افزایش بهره وری و قابلیت اطمینان در ماشینکاری با اینسرت های فرزکاری جدید والتر ( Walter Tools) با طول یال بزرگتر (12 میلیمتر) میسر شده است. شرکت والتر (Walter Tools) آلمان اخیرا اقدام به معرفی فرزهای M5009 و M5012 از خانواده فرزهای Xtra tec® XT با سایز اینسرت بزرگتر کرده است. با معرفی این فرزها دامنه محصولات و در نتیجه تنوع محصول برای کاربران را افزایش داده است. این فرزها که پیشتر با اینسرت هایی با طول یال 9 میلیمتر در دسترس بودند، اکنون با اینسرت هایی با طول یال 12 میلیمتر هم تولید می شوند.

تفاوت فرزهای M5009 و M5012

تفاوت این دو فرز در زاویه حمله آن ها است. در فرز M5009 زاویه حمله 45 درجه است و از قطر 25 الی 160 میلیمتر تولید می شود. با توجه به تعداد لبه برشی بیشتر (Z) انتخابی مناسب برای عمق های برشی پایین (5 الی 6.5 میلیتر) و شرایط نامناسب ماشینکاری است. یکی از بهترین کاربردهای این فرز کفتراش افزایش تولید در خطوط تولید انبوه است.

فرز M5012 که در قطرهای 32 الی 160 میلیمتر تولید می شود، دارای زاویه حمله 88 درجه است. این زاویه حمله امکان افزایش سرعت های برشی و همچنین عمق برش را بین 8 الی 10 میلیمتر فراهم می آورد. همچنین زاویه نصب اینسرت ها قابلیت ماشینکاری تا نزدیکترین فاصله به دیواره های قطعه کار را به همراه دارد.

مزایا و کاربردها

هر دو فرز برای استفاده در سرعت های پیشروی بالا به ازای هر دندانه (High feed rates per tooth) و حداکثر ضریب اطمینان در عملیات فرزکاری طراحی شده اند. فرزهایی که از اینسرت های سایز 12 استفاده می کنند دارای زیرسری کاربایدی (Carbide shims) هستند. این امر باعث افزایش طول عمر ابزار و همچنین حفاظت از بدنه کفتراش در صورت بروز تصادف و شکستن اینسرت می شود. قرارگیری پیچ نگهدارنده اینسرت به صورت مورب باعث سهولت و کاهش زمان تعویض اینسرت ها شده است. سهولت در تعویض اینسرت ها باعث کاهش توقف ماشین ابزار و یا کاهش زمان آماده سازی ابزار برای قرارگیری بروی دستگاه می شود. یکی دیگر از روش های کاهش زمان توقف ماشین ابزار، استفاده از دستگاه های پیش تنظیم ابزار است. جهت مطالعه مقاله مربوط به دستگاه های پیش تنظیم ابزار کلیک کنید.

فرزهای کفتراش M5009 و M5012 برای عملیات خشنکاری بروی انواع فولاد (گروه ISO P)، چدن (گروه ISO K)، فولاد های زنگ نزن (گروه ISO M) و مواد سخت برای ماشینکاری (گروه ISO H) استفاده می شوند. همچنین با استفاده از اینسرت های با هندسه خاص، مناسب ماشینکاری آلومینیوم و فلزات غیر آهنی (گروه ISO N) نیز هستند. با استفاده از اینسرت های پارویی (Wiper)، این فرزها کارایی بسیار خوبی برای عملیات ماشینکاری خشن و پرداخت همزمان نیز دارند.

تنوع اینسرت

امکان استفاده از سه نوع اینسرت (مستقل از براده شکن و گرید) بروی این فرزهای کفتراش وجود دارد. (1) مربعی دو رویه با 8 لبه برشی که به صورت زینتر شده هستند. (2) مربعی دو رویه با 8 لبه برشی که سطوح محیطی اینسرت سنگزنی شده اند. (3) وایپر دو رویه با دو لبه برشی که برای عملیات پرداخت استفاده می شوند.

ترکیب این اینسرت ها با نسل معروف ابزارهای Walter Tiger.tec® طول عمر و صرفه اقتصادی عملیات ماشینکاری را بیشتر کرده است. این فرزها کاربردهای فراوانی در صنایع خودروسازی، هوافضا و سایر شاخه های صنعت دارند. همچنین با توجه به توزیع نیروی های برشی این ابزارها انتخابی مناسب جهت استفاده بروی ماشین ابزارهای قدیمی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این فرزها و دریافت پیشنهاد فنی در خصوص عملیات ماشینکاری خود، با کارشناسان گروه صنعتی هونام تماس بگیرید.

لینک این مقاله در سایت والتر (Walter Tools) – کلیک کنید